Revisorn

Fråga en revisor – fråga till revisor!

Sidan är fortfarande under utveckling och vår tjänst har ännu inte lanserats, men ställ din fråga i kommentarsfältet – är det en fråga som kan besvaras tämligen enkelt så kommer vi att besvara frågan tills dess att tjänsten lanserats.

Kom gärna med idéer och tala om för oss vad du skulle vad du skulle vilja få ut av tjänsten!

OBS! Tänk på att er fråga blir publik och alla kommer att kunna se den. Därav är extra viktigt att ni inte anger information i frågan som ni inte vill att någon annan ska se.

90 thoughts on “Revisorn”

  1. Hej,
    Låt oss förestäla att vi, två vänner, funderar på att registrera ett AB för vi ska ha en restaurang. Efter x antal månader av sökning och forskning vi ångrar oss och vill lägga ner det.
    Vad händer med de 50,000kr start insatsen som vi har gjort?
    Får vi dem tillbaka?

  2. Hej!

    Tänk ett scenario där ett företag (företag XY) agerar mellanhand (elektronisk plattform) för läxhjälp. Plattformen är således en mötesplats för studenter som vill ha hjälp och lärare som kan hjälpa. Lärarna är inte anställda av företag XY. Priset för tjänsten är 190 kr för den som vill ha hjälp, varav 110 kronor går till den som utför läxhjälpen. Frågor:

    – Vems skyldighet är det att redovisa moms? På vilket belopp?
    – På vilket belopp skall XY betala moms?

  3. Hej, min man är delägare i ett aktiebolag (litet) och nu har dom kommit överens om att den andra ägaren ska köpas ut och min man ska vara den enda ägaren. Vem ska betala detta 100.000 kronor, ska företaget göra detta eller ska min man betala med privata pengar???
    Tacksam för svar snarast.
    Med vänlig hälsning
    Lena

  4. Hej på er

    Jag sitter med I en Ekonomisk förening för området där vi bor som ledamot.
    Min fru tillträdde i Maj som kassör i samma förening.

    Fråga 1.

    Vi har hittat att den förra kassören har tagit ut mera ersättning en han är berättigad till förra året och flera år innan dess.
    Han har ”attesterat” detta själv, ingen i styrelsen eller stämman har vetat om detta eller godkänt det.
    Revisor har godkänt bokslut. Styrelse har godkänt Revisorns jobb, Stämma har godkänt allt.
    Kan dessa beslut backas för att få till en revision?

    Fråga 2.

    Den kassör som var från Jan 2015 till Maj 2015 när min fru tillträdde utelämnade 2 st verifikationer i ”Pärmen” med alla verifikationer. I bokföringsprogrammet hittar vi dessa.
    De står bara som rättelser och summorna är överförda från föreningens konto till dåvarande kassörens privata konto. Vi kan ej hitta att dessa summor har kommit tillbaka till föreningens konton. Efter diverse påtryckningar från min fru så fick vi igår 2 st verifikationer som säger, ingenting, ”avser rättelse för kvartalsavgifter” men ingenting om varför de har gått in på hans konto eller hur eller om de har kommit tillbaka till föreningen. Vi hittar inte dessa summor någon stans.

    Vad kan man göra i dessa frågor?

    1. Jag och min bror har startat ett investmentbolag. Vi vill sälja av runt hälften av aktierna till släkt och vänner.
      Hur gör vi det rent praktiskt?
      Kan man göra det via sin bank?

  5. Hej :

    Jag har en enskildfirma inom Taxi. tänkte ta över taxibilen som är ett par år gammal till privat bruk och köpa en ny taxibil.
    Är det lönsamt eller inte?
    hur bokför man inlösen av bilen i så fall ?
    Tacksam för svar

  6. Hej,

    Vi är ett svenskt företag med kontor i Japan. Vi avser köpa varor i Sverige för återförsäljning till kunder i Japan. Våra leverantörer sköter transport till logistikterminal i Sverige där våra varor smalastas för export till Japan. Exporten sker i vårt namn.

    Min fråga är ifall våra leverantörer skall fakturera inklusive moms till oss? Deras leverans är förvisso till en logistikcentral inom Sverige. Samtidigt är dock varorna avsedda för export och försäljning i verksamhet utanför EU.

    Tacksam för svar

  7. Hej, jag startade aktiebolag under 2014 och har en fråga baserad på följande två observationer:
    1. Friskvård är avdragsgillt och kan tas upp som en kostnad för företaget
    2. Det är tillåtet att dra av kostnader som uppkommit ett inom ett kalenderår innan företagsstarten.

    Innebär det att jag kan dra av kostnaden för mitt gymkort sedan januari 2013 på företaget?

        1. Tror du fick svar på din fråga, men svaret var inte vad du hade hoppats på.

          Ställ dig frågan varför bolaget ska få dra av en kostnad för ett gymkort innan det ens bildats?

          1. Frågeställningen bygger på två st förutsättningar som logiskt medför slutsatsen. Om förutsättningarna inte gäller bör ett svar på frågan förklara varför.

  8. Hej!
    Jag har en enskild firma startad 2015, i firman har jag en e- handel. Min fråga handlar om i fall jag ska bokföra min dator (som även används privat) i firman? Datorn är inköpt 2013.

    MVH
    Anna B

    1. Du skulle ju kunna sälja datorn till bolaget, men det måste ske till marknadspris. Ett sätt är att kolla på Blocket vad en sån dator kostar. Hittar du inget så får du göra en kvaliferad bedömning.

  9. Hej!

    Har en fråga angående dropshipping som jag har sett verkar vara ett lönsamt koncept, att sälja varor direkt från leverantör utanför EU direkt till slutkund som mottagare utan omväg via lager.

    Bara helt enkelt som enkild forma, på fritiden.
    Men vill först höra med er vad som är rätt förfarande angående hur man redovisar försäljningen.

    Det spekuleras vilt på nätet hur detta ska deklareras och det finns inte så mycket information kring riktigt småskalig import. Jag anar att skatteverket gärna vill att man tar ut moms av helt vanliga privatkunder när försäljning sker till de (25%).

    Men om jag i köpvillkoren till kunden informerar att privatkunden (i Sverige, samma land som den enskilda firman – men ej varan finns i) själv måste betala moms/tull vid upphämtandet (baserat på priset slutkund har betalt) – och därmed att min firma ej debiterar kunden moms vid försäljning – är det rätt upplägg som många påstår? Att sälja fritt oförtullat?

    Eller ska man debitera kund moms som normalt, sen även betala moms på inköpspriset av varan (och tull) och dessutom göra tulldeklaration? Problemet är här när kunden står som mottagare på paketet som kommer från ett land utanför EU att de riskerar betala moms/tull (och avgift till posten) – fast de redan så att säga betalt det till företaget. Och att tulldeklarationen tar tid för enskild firma att administrera. Momserna kvittar man mot varandra vad jag förstår, så inte så mycket mindre i vinst.

    Alternativet är att ha ett eget lager men då försvinner hela poängen med tidsbesparingen i att slippa ha lager och själv paketera och skicka sakerna.

    Har ni några tankar kring detta med dropshipping? Tusentals gör det i Sverige men svårt se hur man gör rätt bokföringsmässigt. Hittar inget med 0% moms i bokföringsprogram.

    Kanske man kan bokföra det som en tjänst istället? För man hanterar inte varorna alls egentligen som företag.

    Ytterst tacksam om ni har input till mig.

    Önskar er en bra dag!

  10. Hej,

    Jag gör träskyltar och bokstaver mm som hobby och har en CNC fräs maskin i garaget.

    Nu har jag startat en handelsbolag med min fru och säljer lite produkter. Jag ska göra min först moms deklaration och det står att egen uttag som alla saker jag har byggt för mig själv eller kompiser ska betala moms på. Det är många mer av dom än sålda varor.

    Om jag inte deklarera avdrag för min maskiner och verktyg och brädor, och färg, så kan jag slippa betala för privat tillverkade saker, eller? Eller kan jag hyra ut min maskiner till företagets skull när det behövs, och fortfarande använda dom som privat utan att betala moms på saker jag göra som hobby?

    Jag måste ha den CNC för min företag, men jag bry inte om jag får avdrag för maskiner för dom var privat från början.

    Förlåt att min svenska är inte perfekt, jag flyttad här från USA några år sen!

    Tack,
    Mike

  11. Hej!

    Jag har en enskild firma och förra året blev vinsten en nätt summa på 13 800 kr.
    För övrigt jobbar jag heltid och är anställd i ett företag och det året låg min inkomst på 300 000 kr.
    Hur mycket betalar jag i skatt för min vinst i företaget? Finns det någon skattesats?
    Det som blir kvar efter att jag skattat, kan jag plocka ut dem eller behålla i företaget?

    Med vänlig hälsning Anna

      1. Okej, tack för svar. Om jag ej vill ta ut vinsten ur företaget, måste den beskattas nu då eller görs det vid själva uttaget, d.v.s. om jag gör ett uttag?

        1. Hej Anna,

          Har man enskild firma så beskattas man alltid för den skattemässiga vinsten som uppstår under det beskattningsåret. Den skattemässiga vinsten kan man få ned genom avsättning till p-fond, expansionsfond m.m.

    1. Har nyligen startat enskild firma och har lite frågor på detta.
      Importerar från Kina, bearbetar det och säljer via nätet.
      Har endast orderkopia på de beställda varorna. Räcker det som verifikation?
      Skall man momsdeklarera eller man betalar bara skatt på den årliga vinsten?
      Måste jag i bokföringen dela upp beloppet i försäljning och moms eller skriver jag bara bruttobeloppet?
      Skall man ha pappersverifikationer även om man sköter bokföringen på datorn?
      Har under 2014 (innan företaget registrerades) köpt på mej ett varulager på ca 20.000:- Hur gör jag med det i bokföringen?

      Tilläggas bör att min årliga försäljning kommer att handla om 30000-40000:- alltså inga stora summor

  12. Hej, Min fråga är. Om jag handlar med mitt företagskort, tex mat och andra privata grejer. Och sedan för över pengar från privata kontot tillbaka till företagskontot. Behöver jag bokföra det på något sätt?

    Mvh

    Aryan

    1. Ja, alla transaktioner måste bokföras. Beror på vad du har bolagsform. Enklast är att bokföra det mot ett skuldkonto (dvs du blir skyldig bolaget pengar) som regleras ganska omgående mot antingen lön eller direkt inbetalning till bolaget senast månaden efter så att det inte blir ett förbjudet lån ifall du har ett AB.

  13. Hej!
    Nu är det så här att jag blivit anställd hos ett privat företag.
    Jag fick en månadslön på 24.000kr.
    Började jobba den 6/10. Jobbade 100% förutom 1 dag den månaden.
    Jobbade alltså 19 dagar, chefen har inte jättekoll på hur man räknar ut lönen.

    Kan ni hjälpa mig med det?
    Hur räknar jag ut min lön när jag varit borta?

  14. Hej igen och tack för snabbt svar på min förra fråga. En liten fråga till bara: Om jag startar enskild firma och har anställda, samtidigt som jag har anställning på annat företag där mina skatter och arbetsgivaravgifter m.m betalas…hur gör jag med egenavgifter i enskilda firman. Finns det nåt sätt att hålla isär dessa, dvs min anställning och enskilda firman?

    1. Nej, inte när det gäller en enskild firma. Vinsten i den enskilda firman blir din “lön”. Eventuell vinst i den enskilda firma kommer att räknas på din lön från din nuvarande anställning, vilket leder till en högre skatt pga att du redan har en anställning med hög lön i och med att du driva ditt företag med hjälp av enbart anställda.

      I ditt fall skulle jag rekommendera ett aktiebolag då det skulle underlätta i många avseenden vara bäst rent ekonomiskt (förutsatt att du räknar med att göra en vinst).

  15. Hej!
    Jag ska ta över en rörelse och har av befintliga ägare begärt in räkenskapsschema för 2013. Där står det att nettomsättningen är 1 050 000 SEK . Är detta vad som är vinsten i handelsbolaget? Är allting som moms, egenavgifter och alla andra utgifter avdragna i det som kallas nettoomsättning??
    Om jag väljer att ha enskild firma och ha anställda i stället för att jobba själv, går det?

    Skulle vara jättetacksam för svar .

    1. Hej,
      Nej, om det är fråga om bolagets resultaträkning så är utgör nettoomsättningen endast bolagets intäkter för 2013 exklusive moms. För att komma ned till vinsten (eller årets resultat som du förmodligen är intresserad av) så måste rörelsens kostnader och finansiella kostnader dras bort från intäkterna. Du borde kunna se årets resultat längst ned i resultaträkningen (räkenskapschemat). Då det är ett handelsbolag så beskattas andelsägarna för ett eventuellt positivt resultat som privatpersoner.

      Ja, du driva verksamheten som en enskild firma med anställda. Eventuell “vinst” som uppstår i bolaget blir din lön.

  16. Hej,

    Jag har ett företag (ett AB) där min fru är anställd och har en tjänstebil där vi privat betalar alla bränslekostnader som körs privat. Själv har jag ingen tjänstebil.
    Om jag använder hennes tjänstebil i ett kunduppdrag där jag debiterar kunden milkostnad, kan jag då täcka mina kostnader för bränsle som ett utlägg eller faller jag under regeln att bara kunna plocka ut 6,50 kr för Diesel enligt skatteverkets regler för tjänstebil?
    Med vänliga hälsningar, Björn

  17. Hej!
    Jag har ett AB med ambulerande verksamhet inom restaurang.
    Nu på lågsäsong annordnar vi klubbar/events åt en krog.
    Eftersom vi bokar band/dj’s står vi för kostnaderna för detta, och i vissa fall bjuder vi artisterna på några öl var som vi köper av krogen. Hur bokför jag detta? Räknas det som representation då de för kvällen är “anställda” av vårt AB, och får vi överhuvudtaget köpa alkohol på bolaget till personerna i fråga?

    1. Hej,
      Ja, det borde falla inom vanliga representationsreglerna. Sen beror det lite på hur ni bokar artisterna. Blir olika klassificering ar beroende på ifall är anställda eller egna företagare.

  18. Hej
    Kommer ( förhoppningsvis) i dagarna att köpa en mindre hyresfastighet.
    Denna fastighet säljs som ett AB.
    Banken säger att dom inte kan belåna fastigheten då den ägs av AB och inte då kan ha fastigheten som säkerhet.

    Hur går det att lösa detta.?
    Desperat behov av tips.

    1. Hej,
      Initialt så kan banken inte belåna fastigheten för lånet som du köper aktierna för då ditt bolag inte äger aktierna. Troligtvis skulle detta hamna under förvärvslåneförbudet (5 § 21 kap. Aktiebolagslagen) eller låneförbudsreglerna (3 § 21 kap. Aktiebolagslagen) beroende på hur själva förvärvet går till.

      Givetvis går detta att lösa, men det är svårt att säga något konkret utan att veta mer om bolaget och fastigheten som ska förvärvas och ditt eller ditt företags ekonomiska förutsättningar.

  19. Hej,

    Ifall en VD föreslår till mig (revisor) att anställa en ny ekonomichef som jag är “ytligt” bekant med bör jag berätta för VD:n att jag är ytligt bekant med den nya ekonomichefen eller bör jag hålla tyst och senare avsäga mitt uppdrag pga. “vänskapshotet”?

    1. Hej,
      Som revisor ska du alltid pröva din opartiskhet och självständighet mha analysmodellen. Kommer du fram till att du inte kan vara opartisk eller självständig längre pga den nya ekonomichefen pga tex vänskapshot så bör du vidta motåtgärder för att eliminera hotet. Ifall inga motåtgärder hjälper så bör du nog avsäga dig ditt uppdrag.

      Om det är fråga om en ytlig relation så är det kanske inte fråga om vänskapshot. Dock vet du svaret bäst då du sitter på relationen. Personligen hade berättat detta för VD:n och förklarat den ytliga relationen oavsett då det lär komma fram oavsett du vad du kommer fram till in din prövning av hotet.

  20. Jag skulle vilja starta ett eget företag inom tandvårdsbranschen, som är nischat mot implantat. Min tanke är att läsa in en MSc i implantologi vid ett universitet utomlands. Dvs utbildningen är inom yrkesområdet (tandläkeri), kan jag starta bolaget och dra av kostnaden innan själva verksamheten dragit igång?

  21. Har en fråga, som jag undrar om du kanske nån kan hjälpa mig med?? Det är nämligen så att jag befunnit mig i sydamerika sedans augusti . Och har hyrt ut min lägenhet till två kollegor. (Två som har fast boende i polen, men vi är alla anställda av ett Norskt flygbolag)
    De deklarerar i Norge, så de ville göra avdrag för dubbelboende. Vilket är förståeligt.. nu visar det sig att min lägenhet är för stor för att de ska kunna göra avdrag. (Max bo area är 25kvm/person. Min lägenhet är 70kvm)

    Nu vill de att jag skriver under nåt nytt kontrakt där det står att de hyrt enbart rum. Men jag tycker det e lite konstigt…

    Kan det innebära problem för mig om de får det o framstå som om de bara hyrt rum?

    De har betalat 9000 i månaden för lägenheten. Inte 4500 per person per rum. Då blir det som om jag också bott där och skött ett typ av kollektiv boende?

    Jag har ju räknat ut enligt skatteverkets regler vad jag skulle ta för hyra för min möblerade bostadsrätt i sin helhet. Inte för bara rum.

    Nu sköter dom ju sina deklarationer i norge…så det kanske inte påverkar mig nåt?

    Tacksam för svar om nån kan nånting om detta

    /Annelie G.

  22. Hej!
    Enligt bokföringslagen ska företag upprätta förenklat årsbokslut, årsbokslut eller årsredovisning. Vad kan vara skälet till denna uppdelning?
    Utförligt svar tack!

    1. Kort kan man säga att man ställer olika krav på beroende på hur “stort” ett företag är. Ju “större” företag dessto mer krav på formalia, årsredovisning m.m. Till skillnad från ett litet företag så har ett större oftast både kunskap och råd att uppfylla de krav som ställs.

      Utöver rent ekonomiska skäl så är även fler “externa intessenter” intresserade av ett “större” företags räkenskaper än ett litet företags. Detta är också en av anledningarna till att man ställer högre krav på ett större företag.

      Något som brukar vara avgörande för fastställande av ett företags “storlek” är bla dess omsättning.

  23. Hej

    Jag är på väg att köpa ett företag av min far och en annan delägare.
    Vi har kommit överens om en köpesumma , där vi tänker oss det som en substansvärdering och allt är grönt så långt.
    Deras/våran revisor som varit med från start har en lösning där de ska tömma bolagets kassa och dra av det på köpesumman. Grejen är att de har så stor kassa så nu behöver jag bara lägga ut en spottstyver för ett stort företag, med fastighet, maskiner, bilar, etc.
    Iofs kommer leverantörsskulder, skatter efter deras uttag och lite annat ligga kvar, men ändå så känns det som att de i princip ger bort allting till mig.
    Har du varit med om en liknande affär och vad anser du om vår revisors metod?

    /Magnus

    1. Då jag inte vet alla förutsättningar så kan jag inte uttala om metoden som valts för själva överlåtelsen specifikt.

      Vilken metod som är “bäst” beror lite bolagsform och vad man vill uppnå.

      Den värdering som valts är en “snäll” värdering då man förmodligen vill att du ska ta över bolaget så billigt så möjligt, men det behöver inte betyda att den är fel.

      Något man kan fundera på är om värderingen håller ifall Skatteverket skulle få för sig att granska det hela.

      Vid substansvärdering utgör EK grunden för företagets värde justerat med kapitalandelen av obeskattade reserver samt över- och undervärden i tillgångar och skulder.

      Så när de tömmer kassan genom tex en utdelning så minskar substansvärdet i bolaget. Då ska även köpeskillingen minskas krona för krona. Hade kassan inte tömts så hade du fått betala för hela kassan.

      Du kanske inte får betala så mycket för bolaget kontant, men du tar över ett bolag med skulder och förpliktelser m.m. där EK minskat med kassan. Om inte annat så borde fastigheten vara belånad till ganska stora belopp.

      Nu när kassan försvinner så kanske du ändå få skjuta till pengar för att finansiera den löpande verksamheten kortsiktigt då jag antar att verksamheten är vinstgivande.

  24. Vi har en ideell idrottsförening som vill starta en del av verksamheten som AB.
    Man vill att idrottsföreningen skall äga AB.

    Är detta en fråga som skall tas på ett årsmöte där medlemmarna är med och bestämmer eller är det en styrelsefråga

  25. Hej!

    Jag har en fråga angående fakturering av tjänst. Vi har skrivit ett kontrakt för en tjänst där jag och min kollega ska få en viss summa i arvode av det företag vi fakturerat. Dock är vi lite oense om vem som ska betala momsen, hur ligger det till om man inte kommit överens om detta innan?

    1. Moms är inget att bråka om då den ska till Skatteverket oavsett. Företaget som fakturerar är skyldig att betala in momsen.

      Om ni har varsitt bolag är det kanske lättast ifall ni fakturerar er repsktive andel av arvodet.

      Om bara en ska fakturera så får den andra fakturera bolaget som fakturerat hela arvodet under förutsättning att ni har varsitt bolag. Då ansvarar denna för den momsen och bolaget som blir fakturerat får dra av motsvarande moms från momsen på den första faktureringen. (Utgående moms – ingående moms)

      Är det bara en av er som har ett bolag så kan den andra endast få ut sin del som lön så se till att räkna ordentligt ifall ni vill förbli vänner.

  26. Hej,

    Jag vill starta ett eget taxi-bolag (aktiebolag). Är det möjligt att ha delägare i detta taxi-bolag?
    Dvs, att jag gör de fyra proven i början och sedan startar jag ett taxi-bolag (aktiebolag) och sedan vill jag ha en delägare. Måste han/hon också göra de fyra proverna för att delta i mitt aktiebolag?

    Med vänlig hälsning

    Rebin

    1. Hej,

      Vem som helst kan vara ägare av ett aktiebolag, men förmodligen krävs taxileg för att att din delägare ska kunna köra taxi.

  27. Gällande handelsbolag:
    Har det någon betydelse för bolagets trovärdighet/kreditvärdighet hur många delägare ett handelsbolag har?

  28. Hej. Jag har ett företag (AB) som sysslar med plåtbearbetning. Då en av mina större maskiner gick sönder så fick företaget ej någon finansiering att köpa en ny. Genom kontakter så fick jag tag i en maskin som jag köpte privat. Kan jag hyra ut denna maskin till mitt eget AB? Om så är fallet, hur ska jag skatta för hyran?

  29. Hej

    En fråga ang.uppstart av en servicebutik där inredningen går att leasa el.hyrköpa samt
    avbetala på 60 mån.vilket avtal är bästa affären för vårt bolag vid uppstart?
    Är dessa avdragsgilla i någon form?

    Mvh
    Tommy

  30. Jag kommer möjligen att tjäna 1 000 000 kr för en tillfällig arbetsinsats. Hur ska jag göra för att behöva betala så låg skatt som möjligt för denna summa?

    Jag har funderat på att starta en enskild firma eller ett aktiebolag för att antingen periodisera inkomsten över flera år eller ta ut utdelning från ett aktiebolag. Hur bör jag göra?

    Tacksam för svar

    Villrådig

  31. Hej,

    Jag har ett bolag som redovisat en förlust under uppstartsåren.
    Detta bokslutsår har jag skapat positiva siffror, men har en bra bit kvar till nollresultat.
    Min revisor säger att jag ändå inte kan ta ut ngn lön förrän jag är totalt på positiva siffror totalt? Stämmer detta?
    Jag vet inte riktigt hur jag skall försörja mig på företaget då?
    Jag har en stor hög med kapital på kontot och inga skulder?

    1. Du har förmodligen en enskild firma och då stämmer det att du inte kan ta ut någon “lön” då överskottet blir din lön, men i och med att du har underskott sedan tidigare så kommer du inte att få ett överskott.

      Om du har pengar på kontot kan du alltid ta ut pengar då det inte är något problem vid en enskild firma, men se till så att du har pengar kvar till att betala eventuella skulder som finns såsom moms, skatt m.m.

  32. Hej där,

    Har en fråga gällande vad som händer/vad man kan göra med kapital i bolag om man ändrar bolagsform.

    Har idag en filial och är väl rätt trött på de byråkratiska pappersturer jag haft och känner nu att det bästa varit att jag startat en Enskild firma istället. Det är vad jag överväger nu, att avregistera Filialen och starta Enskild istället.

    Då är ju frågan vad som sker med det kapital som finns i bolaget, inte bundet utan rena pengar på banken. Kan det på något sätt överlåtas till den Enskilda firman, som ju kommer att fortsätta samma verksamhet?

    Vad gäller?

    Mvh
    //Ted

    1. Vart finns huvudbolaget till filialen registrerat? Om du avregistrerar filialen så bör pengarna rimligtvis gå till huvudbolaget.

  33. Hej
    Måste snabbt få svar på en fråga ang förmånsvärde.
    Fått frågan om tjänstebil där på årsbasis förmånsvärde är 640000 sek
    Om man räknar på en lön på 24000 per månad hur mycket dras extra på lön per månad .
    Skatt 32%

    Hoppas på snabbt svar

    Tack

  34. Hej!

    Jag undrar hur jag ska bokföra användning av privat bil för transport och leverans av varor till kund och för inköp av råmaterial. Kan jag bara skicka över en godtycklig summa via banken, hur får jag kvitto på det?

    Mycket tacksam för svar!!

  35. Om man köper en lägenhet i Island med 100% lån, d.v.s. lägenheten är värd lika mycket som skulderna betalar man då skatt av lägenheten och ungefär hur mycket ?? Jag är bosatt i Sverige.

    På Island kan man köpa en privat lägenhet som det har blivit bildat ett fastighetsbolag om. Det har blivit ganska vanligt där att köpa en lägenhet och bilda ett fastighetsbolag om den. Skulle det inte bli krångligare inför skatteverket här i Sverige att deklarera köp av en sådan lägenhet som bara ska andvändas som privatbostad än att köpa direkt av en annan person där bara jag kommer att stå som ägare av lägenheten.

    Jag funderar på att köpa en liten lägenhet på Island och då kom upp det här alternativet som jag tycker att är lite konstigt och jag förstår inte riktigt.

    Jag skulle bli väldigt tacksam för svar. Är helt okunnig..

    MVH
    Agusta

  36. Hej! Jag har en enskild firma och jobbar som frisör.jag anlitade ett bokförings firma så dem kunde ta hand om min bokföring och deklaration,nu har jag fått reda på att jag har skatter skuld som är helt sjukt på grund av att hon inte räknat mina egna avgifter varje månad och har gjort en periodeserings fund utan att fråga mig först.vad tycker du att jag ska göra kan jag anmäla henne.Glömde säga har satt in mer pengar än vad hon har sagt varje månad och på pekat att jag har alltid betalat mer i månaden till Skatteverket än hon har räknat men hon har inte lyssnat.Hjälp Tack på för hand.

  37. Hejsan!
    Håller på att starta ett handelsbolag och har frågor kring att kanske ändra detta till ett aktiebolag.
    Kostar detta något?
    Kommer skriva över en bil på företaget av ett värde runt 25000:- och undrar om detta räcker till en början eller krävs det mer tillgångar för en start av ett aktiebolag?
    Har du kanske några tips o råd angående det här?
    Vi är nya inom det här o uppskattar all hjälp vi kan få.

    Mvh Markus (Impulz Eventz Handelsbolag)

    1. Ni behöver ett aktiekapital om 50 000 kr för starta ett aktiebolag, men det måste inte vara i rena pengar utan kan vara egendom som ni apporterar in.

      Enklast är kanske att starta ett HB och senare “ombilda” det till ett aktiebolag när ni har tillräckligt med pengar för att starta ett AB.

  38. Hej!
    Om man som revisor får ett uppdrag av en kund att utreda dels befogenheter enligt ett bolags riktlinjer samt utreda hur vissa medarbetare har arbetat med sin hantering av fakturor, frågan är får en revisor i sin slutrapport rekommendera olika åtgärder utan att själv ha utrett eller granskat informationen som getts i från kunden? I det fall att informationen är felaktig och revisorn i sin rapport föreslår åtgärder som är baserad på falsk information vad blir konsekvensen för revisorn?
    Om det visar sig att media hänvisar till en “oberoende granskning” som inte är oberoende och en eller flera personer blir offentligt skyldiga och kriminaliserade utan grund.

    1. Hej,

      Jag vill starta ett eget taxi-bolag (aktiebolag). Är det möjligt att ha delägare i detta taxi-bolag?
      Dvs, att jag gör de fyra proven i början och sedan startar jag ett taxi-bolag (aktiebolag) och sedan vill jag ha en delägare. Måste han/hon också göra de fyra proverna för att delta i mitt aktiebolag?

      Med vänlig hälsning

      Rebin

      1. Hej,

        Jag vill starta ett eget taxi-bolag (aktiebolag). Är det möjligt att ha delägare i detta taxi-bolag?
        Dvs, att jag gör de fyra proven i början och sedan startar jag ett taxi-bolag (aktiebolag) och sedan vill jag ha en delägare. Måste han/hon också göra de fyra proverna för att delta i mitt aktiebolag?

        Med vänlig hälsning

        Robin

  39. Hej,

    Jag har haft ett fåmansbolag i två år. Omsättningen ligger på runt 1000′ och vinsten runt 300′. I och med att bolagsskatten sänks är det ju förmånligt att försöka ta så mycket kostnader som möjligt redan räkenskapsåret 2012. Av denna anledning har jag bokat upp avsättningar för tantiem för att nå nollresultat.

    1. Finns det någon begränsning för hur mycket man får sätta av för tantiem?
    2. Kommer Skatteverket godkänna detta? Har fått vissa indikationer på att Skatteverket ser detta som fel eftersom det finns någon överordnad regel om att bokningar som görs enbart för att minska skatten är olagliga.

    1. Hej,
      Tantiem är bonus och bonus beskattas som lön. Det finns ingen begränsning i hur mycket du kan ta ut i lön utöver de medel som finns i bolaget. Du bestämmer själv hur mycket du vill ta ut i lön! Om du vill så kan du ta ut hela vinsten i lön så uppnår du ett nollresultat, men det kanske inte är det smartaste.

      Tänk också på att ju högre lön dessto högre avdragen skatt på din lön, dvs risken är du tjänar på pass mycket att att det kostar “dig” mer än det skattesänkningen ger dig.

      Man får inte göra några generella avsättningar för utgifter.

      Om du vill spara lite på skatten så kan du göra en avsättning till p-fonden – 25 % av skattemässiga resultatet – så kommer du att tjänar några procent i skatt….

      1. @admin

        Känns som du missar poängen i upplägget, eller också förstår du inte hur tantiem fungerar. Företaget får göra avdrag för tantiem redan vid taxeringen för det beskattningsår då avsättningen gjorts i räkenskaperna (2012). Utbetalning sker nästa år efter beslut på bolagsstämman och påverkar alltså företagarens privata beskattning detta år (2013).

        Företagaren tar alltså ut normal lön (låt oss säga ~400′) för 2012, och sätter av resten (300′) som tantiem. År 2013 betalas tantiem ut (300′) samt företaget betalar ut ~100′ i lön, och kommer alltså få ett högre resultat beskattningåret 2013, eftersom tantiem påverkade resultatet redan föregående år. Företaget har alltså flyttat beskattningen från 2012 till 2013 och det är ju i och med den lägre bolagsskatten fördelaktigt.

        Du var inne på det i sista stycket, men skillnaden är att det på det här sättet är möjligt att skjuta upp 100% av det skattemässiga resultatet till det mer fördelaktiga beskattningsåret 2013 (22%). Med p-fonder kan du bara skjuta upp 25%. Det är nog runt detta upplägg som Skatteverket skulle kunna knorra lite, och hävda att detta gjorts enbart för att minska skatten, vilket kan anses olagligt.

        Även sociala avgifter för tantiem ska sättas av ovan men bortsåg från detta för enkelhetens skull. Googla lite och se att ganska många har uppmärksammat detta upplägg.

        1. @Erik

          Svarade lite generellt på frågorna utan att gå in alltför djupt på hanteringen då Chris verkar redan insatt i det hela. Kunde dock varit lite tydlig i vissa delar då det kan tolkas på olika sätt speciellt då man inte har alla fakta…

          Du har rätt vad gäller att det är ett hett ämne….en bra sammanfattning på vad man kan göra för att dra nytta av skattesänkningen: http://download.vismaspcs.se/pdf/visma_skatt.pdf

  40. Hej

    Har en liten fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med.

    Eftersom jag är osams med ett företag där jag sitter som suppleant har jag registrerat “egen avgång” på bolagsverket. Att jag gör det själv och inte meddelar styrelsen så de gör det, är det något negativt för företaget? Blir företaget uppkollat ? Företaget anser att när en styrelseledamot själv anmäler egen avgång så tror Bolags och skatteverket att det är ett oseriöst företag och kollar upp det extra noga. Ligger det någon sanning i detta?

    Mvh
    Carina

    1. Hej Lisa,

      Ja, det går att boka om en skuld som en aktieägare har på bolaget till ett villkorat aktieägartillskott.

  41. Hej!

    Jag har ett nystartat AB och har sedan februari anställda och betalat arbetsgivaravgiften. När februari månads arbetsgivaravgifter skulle betalas till skatteverket så visade det sig att företaget hade pengar tillgodo på skattekontot och därmed behövdes ingen inbetalning göras, utan detta drogs ifrån tillgodo-kontot hos skatteverket. Nu till min fråga:

    Hur skall jag bokföra detta i vårt bokföringsprogram? Vi använder Visma 2000 och jag har rådfrågat både skatteverket och visma utan bra svar. Kan ni snäll hjälpa mig tro?

    Mvh Mattias

    1. Hej Mattias,
      Tänk lite logiskt så kommer du nog på det. Gör du inte det så bör du nog inte sköta din egen bokföring.

  42. Hej,

    Min fråga är av annan karaktär. Jag undrar hur åldersfixerad branschen är då jag skulle vilja skola om mig. Går det att få anställning som revisorassistent vid 40 plus eller är det svårt?

    Vänliga hälsningar,
    Marie

    1. Hej Marie,

      Har endast erfarenhet av de större byrårerna och generellt så är de flesta av de nyanställda assistenterna under 30 år. Kan tänka mig att man föredrar yngre pga strukturen i företagen. Dock tror jag att det avgörande kommer att vara du själv, din inställning till jobbet och framförallt din erfarenhet. Dock får du nog räkna med att det kan bli tufft pga den yngre konkurrensen….

      //Revisorn

  43. Hej!
    Jag har en nystartad enskild firma och har f-skatt och jag undrar hur jag ska göra för att betala in skatt och moms rätt? Jag ska om jag förstått det rätt betala moms 25% efter det egenavgifter på 28,97% till mitt skattekonto på skatteverket. Kan jag sedan lägga undan pengar som kompensation för tjänstepension ca 10% och kompensation för ej betald semester ca 10 % innan jag betalar kommunalskatt 30,375% på det som finns kvar av vinsten? Blir det rätt då? Eller är jag fel ute?
    Jag vill att det ska bli rätt och jag skulle så gärna vilja fixa detta själv och bara ta hjälp av revisor med deklarationen.

    Jag skulle vara så tacksam om ni skulle ha tid att hjälpa mig med mina frågor!

    Vänliga hälsningar
    Maria

  44. Hej!

    Jag har en fråga beträffande revisorsyrket som jag hade hoppats att ni kunnat svara på, min fråga är ifall revisorn sysslar med ränta, tjänar räntepengar eller på något annat sätt har kontakt med räntepengar.

    Tack i förhand.

    Hälsningar, Sami

  45. Hei,

    Har en fråga… Är det lagligt att i en koncern ha ett moderbolag som är ett holdingbolag, som aldrig har registrerats i moms-registret eller haft F-skattesedel?

    MYCKET TACKSAM OM JAG FÅR SVAR!!!!
    Mvh
    L.

  46. Hej,
    Jag har två aktiebolag där den ena bolaget A har en skuld till ett värde av 300 tusen till bolaget B. Bolaget B har anläggningstillgångar som företag A kan tänka sig ta över som ett betalningsmedel för sin fordran. Hur ska jag agera för att det ska kunna genomföras på bästa sätt för bolagen, både A och B.
    Jag är 100% aktieägare till båda bolagen.

  47. Hej,

    Jag ser att det kostar mindre att leasa en personbil i Tyskland, än för en likvärdig modell i Sverige. Nu undrar jag om mitt företag kan leasa tjänstbilar i Tyskland?

    Hur fungerar det då med momsavdrag och momsredovisning?

    Mvh
    Didrik

  48. Hej Anna,
    Ert företaget verkar ha gått med vinst under maj månad (15 000 kr), men pga att ni inte har en vinst totalt sett så verkar företaget ha gått med förlust resten av räkenskapsåret och som är större än 15 000 kr.

    Ett företag går med vinst när dem totala intäkterna är högre än totala kostnaderna under en period eller ett räkenskapsår.

    För att veta ifall företaget har gått med vinst under det aktuella räkenskapsåret så måste ni ta hänsyn till alla intäkter och kostnader under hela räkenskapsåret.

    “Vinsten” påverkas endast av affärshändelser som “går” genom resultaträkningen.

    Ni har lånat ut pengar till företaget (privata insättningar) så att företaget kunde betala dem 3 första hyrorna. Detta är kostnader som ska belasta företaget och inte er privat oavsett era privata insättningar.

    Ni måste även räkna alla andra kostnader företaget haft utöver hyrorna.

    Era privata insättningar (lån till företaget) påverkar inte vinsten utöver eventuell ränta (ifall ni väljer att ta ut en marknadsmässig ränta på er inlåning till bolaget.

    Däremot så en privat insättning ett tecken på att ett företag har likviditetsproblem (dvs det finns inte tillräckligt med pengar för stunden för att betala utgifter/skulder kortsiktigt).

    I ert fall så hade företaget inga pengar pga att företaget var nystartad. De privata insättningarna kan senare omvandlas till aktieägartillskott (ifall företaget skulle få eget kapitalproblem framöver).

    Sammanfattningsvis kan man säga att då ni inte ser vinst så måste era kostnader under resten av räkenskapsåret vara högre än 15 000 kr, vilket var er vinst under maj månad.

    1. hej!
      vi har idag ett restaurang AB och kommer starta ett till AB som oxå ska bedriva restaurangverksamhet men i ett annat namn.
      tanken är att vi ska kunna använda vinsten i restaurang AB och investera i det nya AB skattefritt. Vad är för och nackdelar med dotterbolag vs intressebolag? vad ska jag välja?

      1. Hej,
        Den stora skillnaden är att man kan skicka koncernbidrag mellan ett moderbolag och ett dotterbolag, vilket man inte kan göra med ett intressebolag (dvs äger minst 20-50 %).

        Med hjälp av koncernbidrag så kan man jämna ut skatten i en koncernen (mellan bolagen) – tex om något av bolagen går med förslust och så kan det andra bolaget skicka ett koncernbidrag för att täcka den förslusten. Bolaget som skickar koncernbidraget slipper på så sätt att betala skatt på koncernbidraget och mottagaren kan kvitta det mot sin förslust.

        För att ha rätt att skicka och ta emot koncernbidrag så måste man äga minst 90% av aktierna under ett helt beskattningsår. Om det är fråga om ett lagerbolag eller ett nybildat bolag så slipper man vänta ett helt beskattningsår.

        Om ni kommer att äga mer än 90% av aktierna så är det bättre att skapa ett dotterbolag ifall ni vill kunna utnyttja vinsten i Restaurang AB i dotterbolaget. Äger ni mindre 90% så spelar det ingen roll ifall det blir ett intressebolag (äger 20-50 %) eller dotterbolag (äger minst 50%) då den enda skillnaden blir i hur andelarna redovisningen.

        Ifall ni vill kunna utnyttja vinsten i Restaurang AB för att investera i det nya bolaget så bör aktierna ägas av Restaurang AB oavsett hur stor del ni kommer att äga då fördelarna är många utöver koncernbidraget.

  49. Hej.
    jag undrar när ett företag går med vinst. Vi har ett AB och nu i maj tjänade vi 51000 ca och hade utgifter på 35ooo, det borde ju innebära vinst, men enligt en vän så går vi ändå inte med vinst pga att vi hade så mkt utgifter i början ( som vi redan betalat ) och för att vi har ett lån, samt lagt in privata pengar….
    Fattar ingenting, vi är ju inte skyldiga mer än lånet, våra privata insättningar är ju vårat “problem”, vi betalar alla räkningar och tar inte ut lön, varför är det då inte vinst vi “ser”????
    Vi hade hyra i 3 månader i starten och det har hängt med oss, men vi har själva betalat det, och är alltså endast skyldiga banklånet. Kan någon förklara?

    MVH
    Anna Liljegren

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.